Ezt a három szót felejtsd el, ha le akarsz szokni a cigiről az új évben

  • Írta: Szász Gábor
  • 2018. január 5. péntek
  • 1 hozzászólás.

Egészen pontosan emlékszem arra ‘91-es szilveszterre, amikor elszívtam életem első szál cigijét. Mindezt kb. tizenöt olyan szilveszter és újévi nagy elhatározás követett, ami arról szólt, hogy leteszem ezt a bizonyos első szálat. Sokáig nem sikerült. Ma már persze tudom, miért nem. És így utólag azt is pontosan látom, hogy nem kellett volna 15 évet lehúznom bagósként, ha például ezt a három szót idejében kiiktatom a szókincsemből.

A kimondott szó ereje

Gondolat – kimondott szó – cselekvés, nagyjából így működik az életünk. A gondolatunkat viszonylag nehezen tudjuk megváltoztatni, legalábbis több idő, és sok tudatos gyakorlás kell hozzá, hogy irányítani tudjuk. Viszont, hogy mikor, milyen szavakat használunk, azt viszonylag egyszerűen átprogramozhatjuk magunkban. Talán te is tapasztaltad már az életed más vonatkozásaiban, hogy mennyire nem mindegy, hogy mit, de még inkább, hogy hogyan mondunk.

Tiltólistára velük!

A dohányzásnál van három olyan alattomos szó, amit meglehet, te is előszeretettel használsz, látszólag teljesen ártalmatlanok, de észre sem veszed, hogy ezek a szavak valójában csak arra jók, hogy eltávolítsanak a leszokástól. A legfurcsább paradoxon az egészben, hogy ha ezeket a szavakat sűrűn használod, amikor a leszokás szóba kerül, akkor nagy valószínűséggel már igen közel jársz ahhoz, hogy végképp eleged legyen a dohányzásból.

Ha az újévi céljaid között ott szerepel a leszokás, kezdd azzal, hogy ezeket elfelejted.

1. KELLENE

Az első és “kedvenc” szavam a kellene. Én is sokat használtam, és nem csak a dohányzás kapcsán, hanem például a vasárnapi ebéd után, amikor egy időben rendszeresen azt játszottam (persze nem szándékosan), hogy vagy ötször-hatszor elismételem, hogy kellene főzni egy kávét. Persze végül soha nem én főztem meg, hanem valaki, aki körülöttem megunta, hogy ezt ismételgetem…

Mert amikor azt mondod kellene, valójában olyan dologról beszélsz, amit csak feltételezel, de a kimondáskor nyilvánvaló, hogy nem teszed meg.

Hányszor mondtad például már magadnak, vagy a környezeted hányszor mondta már neked hogy, nem kellene ennyit dohányoznod, le kellene már szoknod, ezt a szálat már nem kellene elszívnod, oda kellene figyelned az egészségedre, meg kellene próbálnod leszokni, segítséget kellene kérned, és a sort folytathatnánk a végtelenségig.

Ismerős, igaz? Hogy érzed magad, amikor ezt hallod? Nem esik jól gondolom. Nekem sem esett jól soha.

Pedig a kellene szó önmagában nem hordoz semmi negatívat, sőt ha más mondja, tulajdonképpen akár ösztönzésként, bátorításként is fel lehetne fogni, az ember mégis inkább utasításnak, parancsolgatásnak veszi. Hát nehogymár más mondja meg neked, hogy mit kellene tennem!

Felejtsd el a kellene szót, és nyugodtan kérd meg a környezetedet is, hogy mellőzzék a használatát a dohányzásod kapcsán!

Sokkal tisztább, ha helyette kijelentő módban fogalmaztok mindketten: Főzök egy kávét/kérek egy kávét, nem gyújtok rá, megkeresem a módját, hogy hogyan tudom letenni a cigit, illetve aggaszt, hogy ennyit dohányzol, félek, hogy elveszítelek, nem akarom, hogy a cigi álljon közénk.

2. HOLNAPTÓL

A halogatásról már sokszor beszéltem. Amikor azt mondod magadnak, ma még rágyújtok, de holnaptól tartom magam, igazából nem történik semmi más, csak távol tartod magadtól a problémát.

Ez ma még nem a problémám, tegyük félre – ezt a parancsot kapja az agyad.

Vagyis haladékot adsz magadnak a cselekvésre, így nem kell a dologba semmilyen energiát ölnöd. Sajnos ilyenkor többnyire csak áltatjuk magunkat, hogy rajta vagyunk az ügyön, de igazából a holnaptól szó egyetlen jelentése, hogy NEM MA.

De az igazi probléma az, hogy amit holnaptól kezdesz, arról valójában nem is hiszed el igazán, hogy sikerülhet, és/vagy nagyon félsz elkezdeni.

Szeretnél valamit, de tulajdonképpen semmit nem vársz a holnaptól.

Márpedig, ha el szeretnéd érni, meg akarod valósítani a céljaidat, legyen az a leszokás, vagy bármi más, akkor azért tenned kell, hinned kell benne, hogy sikerül.

Amikor valóban hiszel a sikeredben, sokkal könnyebben eléred a célod. Tehát a holnaptól helyett fogalmazz így: egy hónapon belül megcsinálom, vagy idén megcsinálom. Ugye mennyivel könnyebb érzés?

3. ROSSZ

És végül itt a harmadik tiltólistás szó, a rossz. Nagyon sokan érzik úgy, hogy cigi nélkül rosszabb lenne az életük. De minimum unalmasabb. Az esti, hétvégi sörözések, bulizások cigi nélkül egy fabatkát sem érnének, és csak egy unalmas mókuskerék lenne az életük, ha nem dohányozhatnának. Hogy cigiszünetek nélkül nem bírnák ki a munka egyhangúságát és a stresszt, és hogy a reggeli kávé a cigi nélkül teljesen felesleges is.

Vagyis cigi nélkül rossz MINDEN.

Szinte minden dohányos fejében megfogalmazódik ez a félelem. Pedig ez a szó is csak egy azok közül, amivel nagyon könnyen dobálózunk az életünk minden területén. Rossz az életem, rossz a párkapcsolatom, rossz a munkám…

Mielőtt a leszokást elodázva elkezded ezt a szót a dohányzás kapcsán is mondogatni magadnak, vizsgáld meg, hogy pontosan mi is lesz rossz, ha nem dohányzol?

Megromlik a kávé íze? Nem lesz jó sörözni a haverokkal? Nem fog ízleni az ebéd? Nem fogsz tudni gondolkodni, aludni?

Én meg exdohányzóként azt mondom, hogy nagyon jókat lehet enni, inni, és a buli is kiváló cigi nélkül. Sőt sokkal jobb!

Szóval rossz helyett mondogasd inkább magadnak, hogy nehéz elképzelni az életemet cigi nélkül, de tudom, hogy egyszer másképp fogom ezt is gondolni.

Ha pedig megpróbálod önerőből a leszokást, és úgy érzed, tényleg annyira rossz minden cigi nélkül, akkor az azért van, mert valójában a lelki függőséged még fogva tart. Hogy nálad mennyire erős ez a függőség, azt itt letesztelheted.

Ha úgy érzed a fenti cikk alapján, felmerült benned pár kérdés, keress meg, az ingyenes Start konzultáción, minden leszokással kapcsolatos kérdésedre választ kaphatsz.

Sikerekben gazdag, boldog nemdohányzó új évet kívánok neked!

 

Ha tetszett a cikk kérlek oszd meg másokkal is:

A szerző: Szász Gábor

Szász Gábor
Üdvözöllek, Szász Gábor vagyok, az Allen Carr Könnyen Leszokni a Dohányzásról Központ vezető tanácsadója. Én több mint 10 éve szoktam le a dohányzásról az Allen Carr módszer segítségével. Mivel a leszokás számomra is hihetetlen könnyedén ment a módszer segítségével, úgy döntöttem, átadom ezt más dohányosoknak is és segíteni fogok nekik/neked leszokni a cigiről. Ha követed tanácsaimat, írásaimat, hamarosan Te is le fogsz tudni szokni a cigiről.

Hozzászólások

Egyetértesz? Tiltakozol? Szólj hozzá a témához!
A hozzászóláshoz kérlek használj teljes nevet és várjul kulturált hozászólásaidat legyen az akár egyetértő, vagy akár kritikus.

  • Kedves Gábor!!! Mióta nézem a videót és olvasom a leveleit,többet dohányzok. Miért van ez ??? Egyszerűen nem értem magam !!! Csak egyszerűen jön a kis ördög és azt súgja gyuts rá.Üdvözlettel :Ildikó

    Válasz
    Tóth Ildikó
    2018-01-6 14:13