1 » Leszokni, és végleg? Megingás ellen itt az 5 miért módszere
Warning: mysqli_query(): MySQL server has gone away in /home/www/clients/client2687/web6178/web/wp-includes/wp-db.php on line 1924

Warning: mysqli_query(): Error reading result set's header in /home/www/clients/client2687/web6178/web/wp-includes/wp-db.php on line 1924

Leszokni, és végleg? Megingás ellen itt az 5 miért módszere

  • Írta: Szász Gábor
  • 2018. február 2. péntek
  • Nincs hozzászólás.

Tudod, hogy kitől lehet legtöbbet tanulni elszántság terén? Azoktól, akik már többször elbuktak a leszokási kísérletben. Ők azok, akik tényleg minden erejüket bevetik azért, hogy végre sikerüljön örökre megszabadulniuk a cigitől. – Itt gyorsan leszögezném, hogy neked nem kell minden akaraterődet bevetned, és nem is kell mindent feláldoznod, hogy le tudj szokni. Igazából nagyon keveset kell megtenned hozzájuk képest. – Viszont ha ez így van, akkor mégis miért hozza meg olyan nehezen a legtöbb dohányos a döntést, hogy leteszi a cigit? És aki már egyszer leszokott, az vajon miért szokik vissza?

Tényleg, miért szoknak vissza a dohányosok?

Évről-évre a dohányosok jelentős része megpróbál leszokni a cigiről, a legtöbben sajnos mégis kudarcot vallanak. Ezt bizonyítja, hogy a dohányosok száma lényegében állandó Magyarországon: a leszokási kísérletek ellenére is a teljes lakosság egyharmada dohányzik!

Vannak kitartóbbak, akik önerőből is sikeresen le tudják tenni a cigit, ám általában csak rövid ideig, legtöbben csak néhány hétig bírják, és amilyen lendülettel leszoktak, olyan lendülettel vissza is szoknak. Jóval kevesebben vannak azok, akik több hónapra, akár évekre is abba tudják hagyni a dohányzást.

A legnagyobb rejtély, hogy ők vajon miért szoknak vissza? Miért gyújt rá újra az, aki egyszer már kínkeservvel leszokott?

A legfőbb ok, hogy nem maga a cigi a probléma!

Kevesen tudják, hogy a dohányosok függőségét okozó nikotin az utolsó cigaretta elszívása után három héttel teljesen kiürül a szervezetből. Körülbelül három füstmentes hét után tehát a nikotinfüggőséged teljesen megszűnik.

Akkor mégis miért érzel késztetést, hogy újra rágyújts, ha már hetek, hónapok, esetleg évek óta nem dohányoztál? Hiszen te már nem vagy nikotinfüggő!

Miért olyan nehéz meghozni azt a döntést, hogy soha többet nem gyújtasz rá?

Igen, itt jön a képbe a nikotinhoz kapcsolódó kémiai függőség mellett egy sokkal, de sokkal erősebb függés, a mentális vagy lelki függőség.

“Én egyszerűen szeretek dohányozni!”

Mentális függőség alatt azokat a gondolatokat, érzéseket értjük, mint például, hogy a cigi csökkenti stresszt, hogy a reggeli kávé csak cigivel együtt jó, vagy hogy jár az az öt perc cigiszünet, mert az segít kiszellőztetni a fejedet. Szóval mindaz, amiért úgy érzed, szeretsz dohányozni!

Na már most, aki akaraterővel vagy netán nikotintapaszokkal, vagy gyógyszerrel szokik le, annál ezek a cigihez kapcsolódó gondolatok, ez a “legjobb pajtásom a cigi” érzés mit sem változik.

Ők általában a leszokást is egy lemondásként vagy áldozatként élik meg. Emiatt nagyon nehezen szánják rá magukat a leszokásra, a dohányosokra pedig később is irigységgel, a cigire pedig sóvárgással néznek.

5 miért technika a motiváció felturbózására

Ha nem tudod, hogyan tarts ki az elhatározásod mellett, és hogyan ne inogj meg, ha leszokásról van szó, akkor most elárulom neked az egyik legegyszerűbb módszert, ami nekem is segített annak idején a végleges döntés meghozatalában.

Létezik egy úgy nevezett 5 miért technika, melynek lényege, hogy írd le a célodat, azt a döntést, amit meg kellene hoznod, vagy ami mellett ki kellene tartanod. Majd kérdezd meg magadtól ötször, miért szeretnéd ezt pontosan?

Például jelen esetben a cél ugyebár leszokni a dohányzásról, végleg.
Nagyon jó, de

  1. Miért is szeretnék leszokni a cigiről? – Azért, hogy egészséges legyek.
  2. És miért szeretnék egészséges lenni? – Azért, mert szeretném felnevelni a gyerekeimet/ szeretném látni, ahogy felnőnek az unokáim.
  3. Miért fontos nekem, hogy lássam felnőni a gyerekeket? – Mert szeretném átadni nekik a szeretetemet, hogy felnőtt korukban ők is szerető családot tudjanak majd alapítani.
  4. Miért is szeretném ha a gyerekeim szerető családban élnék le az életüket? – Mert számomra ők a legfontosabbak.

Látod, igazából az ötödik pontig is nehéz eljutni az embernek, ha a leszokásról van szó, de lényegében addig érdemes folytatni a kérdéseket, amíg úgy érzed eljutottál a végső miértedig. Ha ez megvan, akkor ez a végső miért segít továbblendülni, ha esetleg elbizonytalanodnál a döntésedben.

Visszafelé is működik a képlet!

Próbáld meg ugyenezt fordítva! Tedd fel a miértjeidet arra a dilemmára is, hogy “Szeretnék rágyújtani. Csak egy szál, semmi több.”

Kérdezd meg magadtól szép sorban a miérteket! Meg fogod látni, hogy nagyon nehéz lesz 1-2 pontnál tovább jutnod, és látni fogod, hogy tulajdonképpen a dohányzással kapcsolatos beidegződéseid, téves gondolataid rabja vagy. Ez az, amivel végleg le kell számolnod, ha szeretnéd örökre magad mögött tudni a dohányzás utáni sóvárgást.

És ne feledd, nincs olyan, hogy “csak egy szál cigi”…!

Tetszett a cikk? Te is fontolgatod a leszokást? Tudj meg többet az Allen Carr leszoktató programról, az egyetlen olyan nemzetközileg is elismert módszerről, amellyel a mentális függőségedet is megszüntetheted. Jelentkezz be az ingyenes Start konzultációra, és tedd fel kérdéseidet a leszokással kapcsolatban profi szakértőinknek.
››› Jelentkezés az ingyenes Start konzultációra a szabad helyek erejéig itt!

 

Ha tetszett a cikk kérlek oszd meg másokkal is:
Tweet

A szerző: Szász Gábor

Szász Gábor
Üdvözöllek, Szász Gábor vagyok, az Allen Carr Könnyen Leszokni a Dohányzásról Központ vezető tanácsadója. Én több mint 10 éve szoktam le a dohányzásról az Allen Carr módszer segítségével. Mivel a leszokás számomra is hihetetlen könnyedén ment a módszer segítségével, úgy döntöttem, átadom ezt más dohányosoknak is és segíteni fogok nekik/neked leszokni a cigiről. Ha követed tanácsaimat, írásaimat, hamarosan Te is le fogsz tudni szokni a cigiről.

Hozzászólások

Egyetértesz? Tiltakozol? Szólj hozzá a témához!
A hozzászóláshoz kérlek használj teljes nevet és várjul kulturált hozászólásaidat legyen az akár egyetértő, vagy akár kritikus.