Tuti egészség-tippek kifejezetten dohányosoknak

  • Írta: Szász Gábor
  • 2016. december 15. csütörtök
  • Nincs hozzászólás.

Az őszi-téli időszakban gyakoriak a légúti megbetegedések, melyek közül kiemelkedő szerepe van az influenzának, hiszen nagyon sok megbetegedést okoz rövid idő alatt. Betegnek lenni nem jó, dehát mit tehetünk ellene… Túl kell esni rajta,  mondjuk gyakran, hisz úgysem tudjuk elkerülni. Nagy baj nem lehet…

De ez nem teljesen így van. Vannak olyan veszélyeztetett csoportok, akiknek igenis meg kell próbálni elkerülni, mert nagyobb baj is lehet egy influenzából, vagy megfázásból. Ide tartoznak a dohányosok is, mert a legyengült immunrendszer miatt sokkal gyakrabban lépnek fel náluk szövődmények.

A dohányos szervezete nem képes egyszerre két fronton harcolni, egyszer a dohányzás mérgezése és az influenza ellen. Előfordulhat, hogy 1-2 hét alatt túl vagyunk a betegségen, de sajnos a sokszor akár rejtett szövődmények miatt a lábadozás elhúzódó is lehet.

A legjobb megoldás, letenni a cigit, de ha te nem érzed még elérkezettnek az időt arra, hogy végleg megszabadulj a dohányzástól, akkor legalább próbáld meg megerősíteni a szervezetedet néhány nélkülözhetetlen vitamin és ásványi anyag megfelelő mennyiségű bevitelével. Ebben szeretnék most Neked segíteni.

Nézzük meg együtt, hogy mi az a 4 nélkülözhetetlen vitamin és ásványi anyag, amiről dohányosként nem szabad elfeledkezned.

heart-healthy-people

1. C-vitamin

Ha dohányzol, szervezeted egészségi állapota is megváltozik. Az átalakult körülményekhez hasonlóan a napi vitaminszükségleted is módosul.

Fontos adat például, hogy egy citrusfélében található C-vitamin mennyiségét egyetlen szál cigaretta elszívásával semlegesíted. Ez számszerűsítve azt jelenti, hogy amíg egy nem dohányzó embernek napi 100 mg C-vitamin is elég, addig egy dohányosnak cigarettánként plusz 50 mg az ajánlott napi mennyiség.

A napi vitaminadag megnövelése dohányzás esetén azért is nagyon fontos, mert a cigarettából felszabaduló méreganyagok megnehezítik a bevitt C-vitamin felszívódását.
Természetes C-vitamin-források
– Padlizsán – Citrusfélék – Zöldpaprika, pritamin paprika – Csipkebogyó – Kiwi

Healthy food background. Сollection with different fruits, berries and vegetables

2. Magnézium

A dohányzás hatására – főleg, ha az alkoholfogyasztással, esetleg mozgásszegény életmóddal is párosul – megnőhet a szervezet magnéziumigénye.

A csontok felépítéséhez nélkülözhetetlen ásványi anyag pótlásáról életbevágóan fontos gondoskodnod, hiszen a sejtfalat és az idegrendszert is védő nyomelem előállítására nem képes a szervezet.

Ha nem ügyelsz a megfelelő mennyiségű magnéziumbevitelre, az szívritmuszavarhoz, depresszióhoz, fejfájáshoz és magas vérnyomás kialakulásához is vezethet.

Dohányosként a normál, 350 mg-os bevitelhez képest legalább 500 mg magnéziumra van szükséged naponta.

Természetes magnéziumforrások

– Dió, mogyoró, tökmag
– Paraj( klorofilban bővelkedő zöld, leveles növények)
– Tejtermék(sajt, túró, tej)
– Mazsola

smiley

3. A-vitamin

Az A-vitamin hiánya és a dohányosokat fenyegető egyik legsúlyosabb betegség kialakulása közötti összefüggésre a Kansasi Állami Egyetem táplálkozáskutatójának kísérlete világított rá. R. Baybutt patkányokon végzett vizsgálatai alapján megállapította, hogy az A-vitaminban szegény étrend tüdőtágulatot okoz.

A füst hatására károsodó tüdő hörgői és a hörgőcskék mögé, a kötőszövetekbe is behatoló levegő hatására megnagyobbodik a tüdő, és ezzel a folyamattal párhuzamosan a légzés hatékonysága is csökken.

R. Baybutt kísérlete rámutatott arra, hogy a cigarettában található egyik rákkeltő anyag, a benzpirén felelős az A-vitamin-hiány kialakulásáért. Baybutt feltételezése szerint a dohányosoknál a tüdőtágulat kialakulásának közvetlen előidézője az A-vitamin hiánya. Ebből az következik, hogy amennyiben dohányzol, javasolt a megfelelő mennyiségű A-vitamin-bevitelre is odafigyelned. Természetes A-vitamin-források – Paraj – Sárgarépa – Tojássárgája – Tengeri halak

4. E-vitamin

Az E-vitaminnak rendkívül fontos szerepe van a sejt membránjainak védelmében, nem véletlen, hogy az egyik leghatásosabb zsírban oldódó antioxidánsként tartják számon. A Free Radical Biology and Medicine című folyóiratban megjelent tanulmány szerint a dohányosok szervezetében az egyfajta védelmi szerepet betöltő E-vitamin folyamatosan kiürül a szövetekből. Természetes E-vitamin-források – Avokádó – Búzacsíra – Olajos magvak – Brokkoli, kelbimbó – Teljes kiőrlésű liszt

A fokozott igénybevételért az úgynevezett oxidatív stressz a felelős, aminek hatására mutáció keletkezhet a sejtekben. A tanulmány az E-vitamin-hiánnyal összefüggésbe hozta többek között a cukorbetegség, a magas vérnyomás és a szívinfarktus kialakulását is.

Persze a legjobb megoldás szerintem az, ha eldöntöd, hogy leteszed a cigit, ebben tudok Neked valóban működő segítséget adni. Ha szeretnél leszokni a dohányzásról, kattints ide >>

lizaminelli-szeminarium

Ha tetszett a cikk kérlek oszd meg másokkal is:

A szerző: Szász Gábor

Szász Gábor
Üdvözöllek, Szász Gábor vagyok, az Allen Carr Könnyen Leszokni a Dohányzásról Központ vezető tanácsadója. Én több mint 10 éve szoktam le a dohányzásról az Allen Carr módszer segítségével. Mivel a leszokás számomra is hihetetlen könnyedén ment a módszer segítségével, úgy döntöttem, átadom ezt más dohányosoknak is és segíteni fogok nekik/neked leszokni a cigiről. Ha követed tanácsaimat, írásaimat, hamarosan Te is le fogsz tudni szokni a cigiről.

Hozzászólások

Egyetértesz? Tiltakozol? Szólj hozzá a témához!
A hozzászóláshoz kérlek használj teljes nevet és várjul kulturált hozászólásaidat legyen az akár egyetértő, vagy akár kritikus.