Amiért szinte mindenki elbukik, ha le akar szokni a dohányzásról

  • Írta: Szász Gábor
  • 2018. február 12. hétfő
  • 4 hozzászólás.

Min múlik az, hogy valaki végleg le tud szokni a cigiről első próbálkozásra, vagy minden évben újra és újra nekifut a küzdelemnek? Akaraterő? Szerencse? Megfelelő időzítés? Arról rengeteget hallani – én is sokat emlegetem -, hogy önerőből a leszokni vágyók mindössze 5%-a tudja csak letenni a cigarettát első nekifutásra és végleg. No de, hol bukik el a többi 95%? Itt a válasz!

Az egyik szeminárium csoportomban merült fel – most már nem először – a kérdés, hogy miért van az, hogy van olyan ember, aki egy mandulaműtét, vagy egy gyerekszülés után simán végleg abba tudja hagyni a dohányzást, más pedig már szinte alig kap levegőt, de akkor is szívja kitartóan, és pár füstmentes nap után egyszerűen nem bírja tovább türtőztetni magát.

Nagyjából ilyen válaszok szoktak elhangozni erre a kérdésre:

  • “Az egyik jobban akarja, mint a másik. Ennyi.”
  • “Az egyik erősebb akaratú, mint a másik. Minden fejben dől el.”
  • “Az egyiket jobban támogatják, mint a másikat. Én tudom, hogy egyedül nem tudok leszokni.”
  • “Az egyiknek olyanok a körülményei, hogy tartani tudja magát. Engem mindig a társaság ránt vissza.”

A valóság ennél egyszerűbben bonyolult

A leszokás kapcsán az emberek többsége hajlamos ugyanis megfeledkezni egy fontos dologról: a dohányzás egy LELKI FÜGGŐSÉG!

Vagyis?

A dohányzásra rászokásnak mindig van egy kezdete, valamilyen lelki oka, a függőségnek pedig egy folyamata. Vagyis amikor leszokásról beszélünk, akkor valójában a függőségünk legyőzéséről beszélünk, amihez pedig mindenek előtt a lelki-mentális függésünk eredetét és természetét kell megismernünk, és magunkban helyre tennünk.

Hogy hogyan?

1. Keresd meg a függőséged kialakulásának lelki okát!

Te tudod, hogy miért lettél dohányos? Hogy miért lettél függő?

A dohányzás valódi okát, tehát azt, hogy valójában miért is dohányzik valaki, általában nem firtatjuk. Rászoktam és kész. Minek is ezzel foglalkozni? Márpedig a dohányzás akkor tud igazán függőséggé válni, ha van valamilyen szorongás, valamilyen erős érzelmi feszültség (legtöbbször tudat alatt) a háttérben. Én legalábbis még nem láttam olyan dohányost, aki ne lett volna valamilyen szinten testileg-lelkileg feszült. Aki ne azért dohányzott volna, mert valamilyen belső feszültségét akarta a cigivel oldani. Önbizalomhiány? Stressz? Szorongás? Te mit oldasz/nyomsz el a cigivel?

2. Hozd meg az elhatározást, hogy leszoksz!

Ha azt már tudod/sejted, hogy miért dohányzol, hogy miért tud rabságban tartani a cigi, akkor a következő lépés, hogy meg kell hoznod egy nehéz döntést. El kell döntened, hogy meg akarsz-e szabadulni ettől a függőségtől, vagy tovább szenvedsz?  Az olyan gondolatoknak, hogy “szeretnék, de nem tudom, hogy sikerül-e”, “jó lenne, de hát majd meglátjuk” nincs helye a fejedben.

Határozd el magad, tűzz ki egy határidőt a leszokáshoz, írd le az elhatározásodat, és szilárdítsd meg a döntésedet! Minden nap egy gondolattal kerülj közelebb ehhez az elhatározásodhoz.

3. Ne csak a kezedből, a fejedből is vedd ki a cigit!

Ha megvan a leszokásod végleges határideje, és meghoztad a döntést, akkor vedd sorra mindazt, amit a dohányzásról most gondolsz. Listázd ki a dohányzással kapcsolatos összes téveszmédet. Vedd sorra az olyan gondolataidat, mint:

… a reggeli kávé cigi nélkül sokkal rosszabb.

… a baráti sörözés cigi nélkül nem ugyanaz.

… cigivel sokkal jobb az élet.

… cigi nélkül nem lennék ugyanaz az ember.

A leszokás igazi sikeréhez ugyanis szép sorban el kell tudnod engedni az összes ilyen gondolatodat. Azt a lelki-mentális függőséget, ami a cigihez láncol, és amit minden egyes rágyújtással újjáépítesz.

Könnyű ez a folyamat?

Na, ez az, ami csak rajtad múlik!

Lehet könnyű, és igen, átkapcsolhatod magad fejben akár egyetlen nap alatt is. Az Allen Carr módszer sikerének titka pontosan ebben áll. › Tudj meg többet arról, hogy hogyan működik a módszer!

De lehet ez a folyamat nehéz, gyötrelmes és kudarcokkal teli is, ha nem megfelelő módszerrel próbálkozol.

A kérdés mindig csak az, hogy te melyik utat választod?

 

Ha tetszett a cikk kérlek oszd meg másokkal is:

A szerző: Szász Gábor

Szász Gábor
Üdvözöllek, Szász Gábor vagyok, az Allen Carr Könnyen Leszokni a Dohányzásról Központ vezető tanácsadója. Én több mint 10 éve szoktam le a dohányzásról az Allen Carr módszer segítségével. Mivel a leszokás számomra is hihetetlen könnyedén ment a módszer segítségével, úgy döntöttem, átadom ezt más dohányosoknak is és segíteni fogok nekik/neked leszokni a cigiről. Ha követed tanácsaimat, írásaimat, hamarosan Te is le fogsz tudni szokni a cigiről.

Hozzászólások

Egyetértesz? Tiltakozol? Szólj hozzá a témához!
A hozzászóláshoz kérlek használj teljes nevet és várjul kulturált hozászólásaidat legyen az akár egyetértő, vagy akár kritikus.

  • Le akarok szokni !

    Válasz
    Ildiko
    2018-02-27 01:59
  • Mindennel egyetértek ,de sajnos nekem nem sikerül megvalositani!!!😢😢

    Válasz
    Subáné Marcsi
    2018-02-25 05:55
  • Egyetértek..de elég nehéznek tartom.

    Válasz
    Szalai Imre
    2018-02-12 16:12
  • Szia Gábor!

    Nekem a reggeli cigi hiánya okoz borzalmas gyötrelmet, napközben ha valamiért nem tudok rágyújtani, azt meg tudom állni. (időlegesen :) )

    Válasz
    Hámori Vince
    2018-02-12 12:01